Wenkbrauwlift - het liften van de wenkbrauwen

Wenkbrauwlift

Bij deze ingreep wordt een reep huid boven de wenkbrauw verwijderd waardoor de wenkbrauwen hoger komen te staan.

Omdat we tegenwoordig de endoscopische voorhoofdslift kunnen aanbieden, wordt de klassieke wenkbrauwlift minder vaak gedaan.

Informatie over de wenkbrauwlift

Bij jonge mensen die nog geen huidplooien boven de wenkbrauwen hebben, is deze ingreep meestal geen optie vanwege het litteken dat achterblijft. Maar wanneer iemand van nature al diepere huidplooien boven de wenkbrauwen heeft, kan het litteken prima in deze huidplooi verborgen worden. Voor een optimaal resultaat wordt de wenkbrauwlift vaak gecombineerd met een correctie van de boven- en/of onderoogleden.

Foto's voor en na de behandeling(3)

Deze behandeling is uitgevoerd door Bart Stubenitsky, Plastisch chirurg

Deze behandeling is uitgevoerd door Yvonne Smulders, Plastisch chirurg

Deze behandeling is uitgevoerd door Maarten Fechner, Plastisch chirurg

Tijdens het eerste consult komt alles aan de orde wat met de behandeling te maken heeft: welke methode voor u het beste is, welk resultaat u mag verwachten, de mogelijke risico's en de nazorg. U krijgt altijd een eerlijk advies en duidelijke voorlichting over de behandeling en de periode erna.

Tijdens dit consult bekijkt de plastisch chirurg of u een geschikte kandidaat bent voor een wenkbrauwlift. De plastisch chirurgen van de Velthuis Kliniek kijken ook altijd goed naar de oorzaak van het probleem. Er komen veel mensen naar de kliniek die al eerder een ooglidcorrectie hebben ondergaan maar zonder het gewenste resultaat. Achteraf blijkt dat een wenkbrauwlift of voorhoofdslift de enige oplossing is om van die sombere en vermoeide blik af te komen!

De chirurg zal vragen naar uw gezondheid, uw medische achtergrond en welke medicijnen u gebruikt. Met het gebruik van bloedverdunnende medicijnen moet u minimaal een week voor de behandeling stoppen. Rookt u, dan moet u daar minimaal zes weken voor de ingreep mee stoppen. Anders bestaat er vanwege de slechtere doorbloeding een kans op lelijke littekenvorming en kan een deel van de huid zelfs afsterven. Ook de kans op een infectie is groter als u rookt.

De arts zal ook vragen wat uw wensen en verwachtingen zijn. Hij kan dan aangeven of de ingreep aan die verwachtingen kan voldoen. En ook of een combinatie met een andere behandelmethode een optie kan zijn.

De medisch consulente geeft u aanvullende informatie met betrekking tot de voor- en nazorg en de controles.

Besluit u tot een behandeling, dan wordt alle informatie op papier gezet in een behandelingsovereenkomst die zowel door de plastisch chirurg als door u wordt ondertekend.

Aan een consult zijn € 50,- consultkosten verbonden, dit bedrag wordt in mindering gebracht op de behandelprijs.

Voor de behandeling worden er foto's gemaakt voor in uw medisch dossier. Een wenkbrauwlift wordt meestal onder plaatselijke verdoving uitgevoerd. Er wordt een sneetje van ongeveer vijf centimeter boven elke wenkbrauw gemaakt. Vervolgens wordt de huid onderhuids losgemaakt tot aan de wenkbrauw. De huid wordt nu glad en strak getrokken totdat de wenkbrauw op de juiste hoogte ligt. Het teveel aan huid wordt verwijderd en de incisie wordt gehecht.

De ingreep zelf duurt maximaal een uur, de voorbereiding op de ingreep neemt ongeveer een half uur in beslag.

Verdoving

Een wenkbrauwlift gebeurt meestal onder plaatselijke verdoving. Op uw verzoek kan deze ingreep ook onder sedatie worden uitgevoerd. Bij een sedatie wordt u, net als bij een narcose, in slaap gebracht. Het verschil met een narcose is echter dat u tijdens de ingreep steeds goed wakker te maken bent terwijl u toch een uitstekende pijnstilling hebt. Het grote voordeel van een sedatie is dat u snel na de ingreep weer fit bent en naar huis kunt gaan. Uw arts zal met u bespreken wat voor u de beste optie is.

De wondjes worden gehecht en afgeplakt met watervaste pleisters. Na de ingreep mag u meteen naar huis, maar u mag u niet zelf autorijden. Zorg er dus voor dat u iemand meeneemt die u naar huis kan brengen.

Na een week komt u voor controle terug naar de kliniek. Na twee tot drie weken worden de hechtingen verwijderd. De overige onderhuidse hechtingen lossen na verloop van tijd vanzelf op.

Napijn en herstel

Een wenkbrauwlift wordt doorgaans niet als pijnlijk ervaren. De dagen na de ingreep kunt u last hebben van hoofdpijn. De wenkbrauwen zullen na de ingreep een poosje blauw en gezwollen zijn. De zwelling zakt in de loop van een of twee weken weg. De blauwe plekken kunnen vanuit de wenkbrauwen naar beneden zakken en afhankelijk van de intensiteit een tot vier weken zichtbaar zijn.

De littekens moeten droog worden gehouden tot de hechtingen zijn verwijderd. De dag na de ingreep mag u alweer kort douchen, maar zorg er wel voor dat de littekens droog blijven. Nadat de hechtingen zijn verwijderd kunt u weer gewoon douchen of in bad. De temperatuur van het water mag niet te heet zijn, omdat daardoor het behandelde gebied onnodig kan zwellen. Zorg ervoor dat tijdens het slapen geen druk op uw voorhoofd ontstaat. Het is het beste om met uw hoofd iets hoger te gaan liggen.

Na een wenkbrauwcorrectie moet u het enkele dagen wat rustiger aan doen, zodat uw lichaam tijd heeft om te herstellen. Wanneer de hechtingen zijn verwijderd mag u weer langzaam beginnen met sporten en andere zware lichamelijke inspanning. De meeste mensen gaan na een paar dagen weer aan het werk.

De beste kandidaten voor een voorhoofdslift zijn mannen en vrouwen met een reële verwachting van het resultaat. De ingreep geeft altijd een duidelijke verbetering, maar uw gezicht wordt er niet opeens 'perfect' door.

Kort na de ingreep is het resultaat al enigszins zichtbaar. Pas wanneer de zwelling grotendeels verdwenen is kunt u het resultaat goed beoordelen. Het uiteindelijke resultaat is pas zichtbaar nadat de wond en het onderhuidse weefsel volledig genezen zijn. Dat is zo'n drie maanden na de operatie.

De incisies die worden gemaakt om een wenkbrauwlift uit te kunnen voeren, worden zo mooi mogelijk gehecht. De littekens worden (als dat mogelijk is) verborgen in een huidplooi net boven de wenkbrauw. De eerste maanden kunnen littekens nogal vurig zijn. Hierna zullen ze meer en meer de kleur van de huid aannemen. Uiteindelijk resteert niet meer dan een licht lijntje van vijf centimeter direct boven de wenkbrauw. Tijdens de eindcontrole in de kliniek (na drie maanden) worden foto's gemaakt die aan uw medisch dossier worden toegevoegd.

Net als bij de meeste chirurgische ingrepen bestaat het risico van een allergische reactie op de verdovingsvloeistoffen, desinfecteermiddelen of pleisters. Ook kan, ondanks het feit dat er steriel gewerkt wordt, een infectie ontstaan. De kans hierop is echter klein, namelijk 1-2%. Soms is er sprake van een gestoorde wondgenezing of een nabloeding.

Specifieke risico's van een wenkbrauwlift zijn asymmetrie (die meestal vooraf ook al bestaat), vorming van hypertrofische (= sterk verdikte) littekens en tijdelijke gevoelloosheid in een deel net boven de wenkbrauw. Roken vergroot de kans op een infectie. Daarom raden we u dringend aan om drie weken voor de ingreep te stoppen, en ook drie weken na de ingreep niet te roken.

Hoe goed zijn de littekens van een wenkbrauwlift zichtbaar?

De littekens van een wenkbrauwlift proberen we altijd in een huidplooi direct boven de wenkbrauw te laten vallen. Uiteindelijk zal hier een streepje van maximaal vijf centimeter te zien zijn. Wanneer u geen huidplooien boven de wenkbrauwen heeft, is deze methode minder geschikt voor u.

Wat zijn de risico's van een cosmetisch chirurgische ingreep?

Bij de meeste behandelingen bestaat, net als bij normale chirurgische ingrepen, het risico op een allergische reactie, een infectie, een gestoorde wondgenezing, een nabloeding en bloedstolling (trombose). De kans op zo'n complicatie is echter klein. Meestal is van tevoren goed aan te geven hoe groot de risico's in uw geval zijn.

Moet ik stoppen met roken?

Roken heeft een ongunstige invloed op de doorbloeding van de weefsels en juist dat is belangrijk voor een goed herstel. Wij raden u daarom aan om enkele weken voor de behandeling te stoppen met roken. Ook na de behandeling is het beter om niet te roken omdat daardoor het verouderingsproces wordt versneld.

Wordt de behandeling vergoed door zorgverzekeraars?

Een wenkbrauwlift kan in aanmerking komen voor een vergoeding, wanneer het huidoverschot van de bovenoogleden tenminste tot op de wimpers reikt en de stand van de wenkbrauwen duidelijk te laag is. Criteria voor vergoeding wenkbrauwlift: 1. Verminking (komt zelden voor) 2. Aantoonbare lichamelijke functiestoornis: indien de wenkbrauw zich onder het niveau van de orbitarand (oogkassen) bevindt en er een ernstige gezichtsveldbeperking bestaat. Hiervan is sprake als de onderrand van het bovenooglid of de overhangende huidplooi vrijwel over het midden van de pupil hangt terwijl u ontspannen recht vooruit kijkt. Daarnaast dient aannemelijk te zijn dat een wenkbrauwlift deze gezichtsveldvermindering oplost. Er zal geen machtiging worden aangevraagd wanneer er sprake is van subjectieve klachten zoals moeheid of een drukkend gevoel op het oog.

Is het mogelijk in termijnen te betalen?

Een behandeling op afbetaling of in termijnen is helaas geen mogelijkheid, daar de betalingsvoorwaarden voor alle cliënten van Velthuis kliniek gelijk zijn.

Waarom kiezen voor Velthuis kliniek?

• Zeer ervaren en deskundige specialisten
  • De nieuwste behandelmethodes voor het beste resultaat
  • Wij nemen de tijd voor u en luisteren écht

Kosten

De kosten worden bepaald door de uitgebreidheid van de behandeling. Wanneer u er voor kiest om een behandeling die onder plaatselijke verdoving uitgevoerd kan worden onder sedatie te ondergaan, worden de extra kosten hiervoor bij de prijs van de behandeling in meerdering gebracht.

Behandeling Prijs
Wenkbrauwlift vanaf €2.250

Wilt u een afspraak maken of meer informatie?

Neem dan contact op met ons informatiecentrum of maak een afspraak voor een consultgesprek.

Patiëntwaarderingen Velthuis kliniek

9.1

Op basis van 230 waarderingen

Zorgkaart Nederland

Kwaliteit en Veiligheid de hoogste prioriteit

Om u de allerbeste zorg te kunnen bieden, is het voltallige team van medewerkers van Velthuis kliniek iedere dag bezig met het verbeteren van de zorgkwaliteit: van consult tot behandeling en van nazorg tot eindcontrole. Onze kwaliteitskeurmerken zijn voor u een garantie dat wij aan alle hoge eisen voldoen.

De beste specialisten

Onze artsen zijn echte specialisten op hun terrein en houden hun kennis up-to-date door permanente bijscholing en training. Zo dragen zij voortdurend bij aan het hoge kwaliteitsniveau van Velthuis kliniek.

Artsen gespecialiseerd in een wenkbrauwlift (12)

Helaas is er voor deze pagina geen mobiele variant aanwezig. Sluiten