Rosacea: effectieve behandeling van rosacea | Velthuis kliniek

Rosacea behandeling

Rosacea is een huidaandoening die vaak verward wordt met couperose. Bij beide aandoeningen zijn rode vaatjes zichtbaar in het gezicht. We zien ook vaak kleine bultjes en/of puistjes (papels) en meer algemene roodheid. Soms komen daar zelfs grotere ontstekingen bij (pustels). Rosacea kan daardoor ook lijken op acne, maar het is een totaal andere aandoening.

Meer informatie over rosacea

Rosacea is een chronische huidaandoening waarvan de oorzaak onbekend is. Wel weten we dat verschillende factoren van invloed zijn. Zo kunnen onder andere UV-straling en de overgang van koude naar warmte het huidbeeld beïnvloeden. De algemene roodheid in het gezicht en de oppervlakkige vaatjes kunnen ook gepaard gaan met kleine bultjes en/of puistjes, en soms zelfs met grotere ontstekingen in de huid.

Foto's voor en na de behandeling(4)

Deze behandeling is uitgevoerd door Luca Geleedst, Huidtherapeut

Deze behandeling is uitgevoerd door Ineke Heijneman, Huidtherapeut

Deze behandeling is uitgevoerd door Elske Jachimowski, Huidtherapeut

Ongeveer 10% van de bevolking heeft last van rosacea. Met name vrouwen tussen de 30 en 60 jaar kunnen ermee te maken krijgen, maar ook mannen kunnen last krijgen. Lange tijd was er weinig aan deze huidaandoening te doen, maar inmiddels kunnen we door een combinatie van verschillende methodes wél goed behandelen. Het resultaat is afhankelijk van de ernst. Daarnaast kunnen ook externe factoren het huidbeeld beïnvloeden.

Naast huidproblemen geeft rosacea soms ook oogproblemen. Vaak ervaren patiënten een licht brandend of stekend gevoel, alsof er een zandkorreltje in het oog zit. Afhankelijk van de klachten en het huidbeeld kunnen de verschillende kenmerken van rosacea behandeld worden.

Verschillende stadia:
Stadium 1: algemene roodheid en oppervlakkige vaatjes (teleangiëctasieën / couperose)
Stadium 2: er ontstaan kleine bultjes (papeltjes) en puistjes (pustels)
Stadium 3: er ontstaan grotere ontstekingen. In enkele gevallen treedt er een verdikking van de neus op (rhinophyma)
Stadium 4: hierbij heeft men ook last van de ogen. Er ontstaat een brandend/jeukend gevoel, alsof er een zandkorreltje in het oog zit

Heeft u rosacea, dan is het belangrijk dat u milde huidverzorgingsproducten gebruikt. De huid is namelijk snel geïrriteerd en verdraagt veel gewone cosmeticaproducten niet. Aan te raden zijn huidproducten met hogere concentraties antioxidanten zoals vitamine C en E. Probeer verder factoren die de rosacea bij u verergeren zoveel mogelijk te vermijden. Blootstelling aan kou, warmte of wind bijvoorbeeld, het eten van gekruid voedsel en het drinken van alcohol. Verder kunt u ook zonlicht beter zoveel mogelijk vermijden. Komt u toch in de zon, gebruik dan een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor.

Tijdens het eerste consult komt alles aan de orde wat met de behandeling te maken heeft: welke methode voor u het beste is, welk resultaat u mag verwachten, de mogelijke risico’s en de nazorg. U krijgt altijd een eerlijk advies en duidelijke voorlichting over de behandeling en de periode erna.

Voorafgaand aan de behandelingen zal de huidtherapeut een digitale huidscan uitvoeren. Met behulp van deze scan wordt de conditie van de huid in beeld gebracht. De digitale foto’s kunnen per mail naar u toegestuurd worden.

huidscan-nieuw

huidscan-fotos

U krijgt aanvullende informatie met betrekking tot de voor- en nazorg. Besluit u tot een behandeling, dan wordt alle informatie op papier gezet in een behandelingsovereenkomst die zowel door de huidtherapeute als door u wordt ondertekend.

Aan een consult zonder digitale huidscan zijn € 30,- consultkosten verbonden, aan een consult met digitale huidscan € 50,-. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op de behandelprijs.

De behandeling wordt afgestemd op het huidbeeld: bij de een staan vaatjes meer op de voorgrond, bij de ander juist de ontstekingen. De cliënten komen in eerst instantie bij de huidtherapeut op consult. Indien nodig kan er verwezen worden naar de arts voor de botuline toxine behandeling.

De puistjes en ontstekingen in de huid worden vaak behandeld met antibioticatabletten of met een crème of gel waar antibiotica in zit. De ontstekingen, roodheid en oppervlakkige vaatjes kunnen verminderen door licht- en/of een laserbehandeling. Soms wordt deze behandeling gecombineerd met een oppervlakkige peeling (met salicylzuur of glycolzuur) om de huid rustiger te krijgen en de conditie te verbeteren. Daarnaast krijgt u ook advies over een aangepaste huidverzorging.

Ook botuline toxine kan worden ingezet, met name om de algemene roodheid die ineens opkomt (flushing) tegen te gaan. Flushing (ook wel vergelijkbaar met het gevoel van blozen) kan zomaar ontstaan, maar ook door de overgang van kou naar warm, bij het drinken van een glaasje wijn of bij (in)spanning.

Er worden kleine prikjes gegeven in de aangedane huid. Het middel blokkeert de signalen naar de bloedvaatjes in het gezicht, waardoor deze niet meer verwijden. Niet alle vormen kunnen met botuline toxine worden behandeld. De arts zal dit tijdens het consult beoordelen.

Voor een optimaal resultaat zijn er meestal meerdere behandelingen nodig.
Voor de behandeling worden er foto’s gemaakt voor uw medisch dossier.

Na de behandeling

Na de behandeling kunt u meteen naar huis. Na een IPL/laser-behandeling is de huid meestal wat rood en gevoelig (vergelijkbaar met het gevoel van zonnebrand) en er kan sprake zijn van lichte tot matige zwelling. Na een oppervlakkige peeling kan er sprake zijn van enige roodheid. Dit verdwijnt meestal na enkele uren tot een dag. Wanneer u last heeft van een branderig gevoel kunt u de huid thuis nog koelen met een koude doek.

Na de behandeling is het belangrijk uw huid goed te beschermen tegen de zon. Wij raden u aan een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor te gebruiken. In de lente, in de zomer en tijdens een zonvakantie wordt SPF 30 aanbevolen, in de herfst en winter is SPF 15 voldoende. Breng de zonnebrandcrème regelmatig opnieuw aan, het liefst elke twee uur.

De eerste dagen na de behandeling kan er roodheid en lichte zwelling optreden, deze verdwijnt vanzelf. Soms is na de eerste behandeling al een verbetering zichtbaar, soms is dit pas na twee of drie behandelingen.

We kunnen de symptomen goed behandelen, maar de aandoening niet definitief genezen. Wat betreft de oppervlakkige vaatjes is een verbetering van ongeveer 70-80% te verwachten. De vorming van nieuwe vaatjes wordt hiermee echter niet voorkomen. Hoeveel de algemene roodheid (flushing) vermindert, is wisselend van persoon tot persoon.

De roodheid en de ontstekingen in de huid zullen zeker verminderen, maar de activiteit  wordt mede beïnvloed door verschillende factoren zoals stress, warmte, koude en UV-straling. De verbetering is na ongeveer 4 behandelingen optimaal. Om een goed resultaat te behouden, zijn regelmatige onderhoudsbehandelingen nodig. U krijgt dan weer een combinatie van peeling, IPL en laser, afgestemd op het huidbeeld. Afhankelijk van de ernst kan dit 2 tot 4 keer per jaar zijn. Daarnaast is het belangrijk om de huid goed te blijven beschermen tegen de zon.

IPL behandelingen, laserbehandelingen en oppervlakkige peelings zijn zeer veilige behandelingen. U komt niet in aanmerking voor een behandeling als u zwanger bent en borstvoeding geeft.

Velthuis kliniek heeft zowel een ISO 9001 certificaat, als het ZKN-keurmerk. Dit houdt in dat alle procedures op zowel administratief als op hygiënisch gebied duidelijk omschreven staan. Deze procedures worden door zowel interne als externe partijen gecontroleerd, waardoor wij continu onze processen en werkwijze kunnen verbeteren. Ook de Inspectie voor de Gezondheidzorg (IGZ) heeft prestatie indicatoren voor particuliere klinieken opgesteld.

Naast al onze interne controles wordt jaarlijks door KIWA een externe audit uitgevoerd binnen Velthuis kliniek. De externe auditor gaat na of het kwaliteitsmanagementsysteem nog voldoet aan de ISO 9001-norm en het ZKN-keurmerk. In 2015 zijn er geen (kritische) tekortkomingen geconstateerd.

Waarom kiezen voor Velthuis kliniek?

• Zeer ervaren en deskundige specialisten
  • De nieuwste behandelmethodes voor het beste resultaat
  • Wij nemen de tijd voor u en luisteren écht

Kosten van een behandeling

Rosacea wordt bij Velthuis kliniek behandeld door een combinatie van verschillende methodes: huidverzorging, medicatie, oppervlakkige peeling, IPL en laser.

Behandeling Kosten
Combinatie salicylzuurpeeling en glycolzuurpeeling v.a. € 100-
IPL v.a. € 175,-
Nd:YAG laser v.a. € 175,-
Botox® v.a. € 200,-.
4 behandelingen combinatie salicylzuurpeeling en glycolzuurpeeling v.a. € 340,-
4 behandelingen IPL v.a. € 595,-
4 behandelingen Nd:YAG lase v.a. € 595,-
Botox 1 zone € 350,-
Botox 2 zones € 500,-
Botox 3 zones € 600,-

Wilt u een afspraak maken of meer informatie?

Neem dan contact op met ons informatiecentrum of maak een afspraak voor een consultgesprek.

Kwaliteit en Veiligheid de hoogste prioriteit

Om u de allerbeste zorg te kunnen bieden, is het voltallige team van medewerkers van Velthuis kliniek iedere dag bezig met het verbeteren van de zorgkwaliteit: van consult tot behandeling en van nazorg tot eindcontrole. Onze kwaliteitskeurmerken zijn voor u een garantie dat wij aan alle hoge eisen voldoen.

De beste specialisten

Onze artsen zijn echte specialisten op hun terrein en houden hun kennis up-to-date door permanente bijscholing en training. Zo dragen zij voortdurend bij aan het hoge kwaliteitsniveau van Velthuis kliniek.

Gespecialiseerde huidtherapeuten (5)

Helaas is er voor deze pagina geen mobiele variant aanwezig. Sluiten