Tips om een zonneallergie te voorkomen

Roodheid, jeuk, bultjes en blaasjes na blootstelling aan zonlicht. Het zijn symptomen die kunnen horen bij een zonneallergie. Maar wat kan je doen om een zonneallergie te voorkomen of genezen.

• Bij een lichte vorm van zonneallergie hoef je de zon niet te vermijden. Laat je huid in het voorjaar rustig wennen aan het zonlicht. Dit kun je doen door 2 of 3 keer in de week je huid 5-10 minuten bloot te stellen aan zonlicht. Doe dit niet tussen 12:00 en 15:00 uur. Dan is de zon erg krachtig.
  • Maak gebruik van een zonnebrandcrème met UVA bescherming. Kiest een product met minimaal SPF 30 en let er op dat het symbool voor de UVA (zie hieronder) bescherming aanwezig is.

UVA

• En natuurlijk zo veel als mogelijk stoffen die een reactie veroorzaken vermijden.

Stoffen die een zonneallergie kunnen veroorzaken

• Medicijnen – Bepaalde medicijnen die je slikt of op de huid smeert kunnen vervolgens bij blootstelling aan zonlicht een huidreactie veroorzaken. Een paar voorbeelden zijn: Bepaalde antibiotica (doxyciline, tetracyline), ibuprofen, plastabletten, bepaalde middelen bij diabetes, schimmels, hartritmestoornissen en teerzalven.
  • Cosmetica – parfumstoffen zoals musk ambrette en bepaalde antizonnebrandfilters. (gek he!)
  • Planten – Ook contact met bepaalde planten zoals berenklauw, fluitenkruid, pastinaak, peterselie, selderij, venkel, bergamot, citroen, grapefruit en limoen, in zonlicht kunnen een reactie veroorzaken, soms met flinke blaren.

Toch veel last van jeuk en blaasjes?

Bij de apotheek zijn verkoelende crèmes en gels verkrijgbaar. Ook de huisarts kan je helpen door het uitschrijven van een antihistaminica of corticosteroïden zalf.

Bron: Dermatologie en venereologie, W.A. Van Vloten et all.

Dermatologie voor huidtherapeuten , A.C. De Groot et all.