Krijg je puistjes van chocola?

Het lijkt toch wel de meest gestelde vraag bij acne: krijg je puistjes door het eten van chocola? Een volmondig ‘ja’ of ‘nee’ kan ik er niet op antwoorden. Om daar een uitspraak over te doen, moet je kijken naar resultaten uit wetenschappelijke artikelen. Maar ook dan is het nog lastig. Toevallig kwam ik deze week weer een recent artikel tegen, een goede reden om die vraag weer eens uit te zoeken.
Wat het meest lijkt te zijn onderzocht, is een mogelijke link tussen melkproducten en acne. Het advies is daarom om zuivelproducten wat te beperken. Nog wat minder uitgebreid onderzocht is dat: via een ingewikkelde route producten met een hoge glycemische waarde (dat zijn producten die je suikerspiegel snel laten stijgen zoals bijvoorbeeld chocolade) de androgene hormonen verhogen en zo de talgproductie laten toenemen. Maar… er zijn ook onderzoeken die dit tegenspreken. De meeste onderzoeken eindigen met dezelfde conclusie: er is onvoldoende bewijs. Het verband tussen voeding en acne moet dus eigenlijk nog veel beter en uitgebreider worden onderzocht.

 

In de kliniek krijg ik regelmatig de vraag of voeding een rol kan spelen bij acne en of je daarom naast een behandeling ook een dieet zou moeten volgen. Maar een kant-en-klaar dieet heb ik dus niet voor je. Je kunt natuurlijk wel aan de hand van een dagboek bekijken of je zelf een relatie kunt ontdekken. Laat bepaalde etenswaren een tijdlang staan om te testen of daardoor de acne vermindert. Besef wel dat het vormen van een puistje enkele dagen tot weken duurt. Dus dat dat puistje niet direct het gevolg kan zijn van het chocolaatje dat  je de dag ervoor hebt gegeten!