laserontharing

Voorkom ontstekingen door ingegroeide haren; tijd voor laserontharing!

Door Ineke Heijneman - 25 / 11 / 2020

Door waxen, epileren en scheren kunnen huidirritatie en ontstekingen door ingegroeide haren ontstaan. Ook door het gebruik van scheermesjes waarmee we onze haren steeds kort kunnen afscheren, krullen de haren soms terug in de huid. Er kunnen witte of gelige puistjes op de huid komen. Als je goed kijkt, kun je zien dat uit de meeste puistjes een haartje steekt of zichtbaar is. Deze ingegroeide haren geven irritatie, ontstekingen en verkleuringen. Bij laserontharing is dit gelukkig niet het geval, en vermindert op een veilige manier de haargroei. Donkere haartypes met kroeshaar kunnen daarnaast veel last hebben van ingegroeide haren ook in de baardstreek. Ook bij een milde vorm van hidradenitis suppurativa, een huidaandoening waarbij in de oksels en liezen sprake is van ingegroeide haren en ontstekingen, kan laserontharing helpen om de aandoening te verminderen

Wat te doen bij ontstekingen door ingegroeide haren?

• Scheer de huid (een paar weken) helemaal niet. Zo kan de huid tot rust komen.
  • Als je dat niet wilt, kun je de huid bijvoorbeeld om de dag scheren in plaats van elke dag.
  • Scheer de haren niet te kort af: gebruik een scheerapparaat waarbij je de scheerlengte kunt afstellen.
  • Scheer met de groeirichting van de haren mee (dus niet er tegenin).
  • Smeer geen vet of olie op de huid dit geeft verstoppingen
  • Maak geen wondjes bij het epileren met een pincet
  • Raadpleeg een huisarts wanneer er geen verbetering optreedt; het kan een bacteriële- of schimmelinfectie betreffen.

Een laserbehandeling kan helpen bij ontstekingen door ingegroeide haren

Tijdens een licht- of laserbehandeling worden de haarzakjes vernietigd door middel van lichtpulsen. Dit gebeurt heel nauwkeurig door opname van het licht in de pigmenten van de haarwortel en zonder andere huidstructuren te beschadigen. De lichtpulsen gaan door de huid heen, dus ook ingegroeide haren worden hierdoor geraakt. Dit proces is alleen effectief tijdens de groeifases van de haren. Het is echter zo dat haren zich niet allemaal tegelijk in hetzelfde stadium bevinden, waardoor er meerdere laserbehandelingen nodig zijn. Gemiddeld zijn 6 tot 8 behandelingen voldoende. De tijd tussen de behandelingen is afhankelijk van het behandelgebied; voor het gelaat is dit meestal 6 weken en voor het lichaam ongeveer 8 weken.

Dikke, dunne, donkere of lichte haren: wanneer heb ik het meeste resultaat?

Zijn jouw haren dik en donker, dan ben je het beste af! Gemiddeld bereiken we dan zo’n 80% verwijdering van de haren. Naarmate de haren dunner worden, bevatten ze ook minder pigmenten. Het effect kan hierdoor minder groot zijn. Hele blonde, grijze en ook rode haren kunnen om deze reden niet behandeld worden.

Kunnen donkere huiden ook behandeld worden?

Donkere huiden hebben vaak last van ingegroeide haren en ontstekingen. Gelukkig kunnen we dit binnen Velthuis kliniek behandelen met een specifieke laser. Voorzichtigheid en deskundigheid is hierbij geboden omdat de huid bij een donker huidtype zeer veel pigment bevat. De Nd: YAG 1064 nm longpulse laser is een veilige lasertoepassing voor de donkere huid. Uniek hierbij is het luchtkoelsysteem wat de opperhuid beschermt tegen verbranding.

Najaar en winter de beste tijd voor laserontharing!

Een laserbehandeling op een aan zon blootgestelde huid is niet veilig. Pigment is de doelstructuur en de huid bevat in de zomermaanden vaak veel vers gevormd pigment. Behandelingen kunnen dan pigmentverschuivingen of zelfs verbranding veroorzaken. De beste periode om te starten met laserontharing is daarom het najaar of de winter. Behandelgebieden zoals de oksels en bikinilijn zijn doorgaans wel mogelijk om te behandelen gedurende de zomer.

Heb jij belangstelling in laserontharing? Dan zien we je graag op een consult in een van onze vestigingen.