Dermatosis Papulosa Nigra, oftewel zwarte bultjes op een donkere huid

Door Ineke Heijneman - 17 / 02 / 2022

Zwarte wratjes op een donkere huid. Voor deze onschuldige aandoening hoeven we alleen maar aan Morgan Freeman te denken. De aandoening heet officieel Dermatosis Papulosa Nigra. Dermatosis betekent huidziekte, Papulosa bultje en Nigra zwart.

De oorzaak

Deze bruinzwarte vormseltjes of bultjes komen zowel bij het Aziatische als negroïde ras voor. Het zijn geen echte wratjes want die worden veroorzaakt door een virus en dat is hierbij niet het geval. Tot nu toe is er ook geen relatie aangetoond met het wrattenvirus, bacteriën, parasieten, zon of voeding. De oorzaak is tot op heden eigenlijk onbekend. Bij de uitgebreide vormen wordt een erfelijke factor gesuggereerd. In tegenstelling tot wratten zijn Dermatosis Papulosa Nigra niet besmettelijk.

Helaas worden ze wel vaak gevormd op zichtbare delen zoals het gezicht, de slapen, het voorhoofd, wangen, hals en op de borst. Het is helaas een aandoening die veel voor komt en die niet vanzelf weg gaat. Sterker nog; de bultjes ontstaan bij de pubertijd en nemen toe bij het ouder worden. Dit kun je niet zelf beïnvloeden of voorkomen.

Behandeling van de zwarte bultjes

Zoals ik eerder al aangaf is het een onschuldige aandoening en behoeft het geen behandeling, maar de bultjes kunnen behoorlijke cosmetische bezwaren geven. Daarnaast kunnen ze ook irriteren door bijvoorbeeld wrijving van kleding en dan gaan bloeden. Bij ongemak of cosmetische bezwaren kunnen ze gelukkig eenvoudig behandeld worden. Ga vooral niet aan deze bultjes krabben, de wondjes kunnen gaan infecteren en verkleuringen veroorzaken.

Er zijn verschillende methodes om de bultjes weg te halen. Bij Velthuis kliniek gebruiken we bijvoorbeeld een gefractioneerde CO2 laser, maar het wegbranden door middel van elektrocoagulatie behoort ook tot de mogelijkheden.

Het is raadzaam de zwarte vormsels niet zo groot te laten worden. Met het ouder worden nemen ze toe in grootte en aantal, maar de grote bultjes zijn lastiger te verwijderen. De donkere huid heeft iets meer kans op het ontstaan van kleurverschillen zoals donkere of lichtere plekken. Bij de kleinere plekjes is dit risico minder groot. Wij kunnen altijd een proefbehandeling uitvoeren, zodat we kunnen beoordelen of het mooi geneest.

Door de behandeling wordt het doorgaans veel mooier. Op termijn kunnen wel weer nieuwe bultjes vormen, maar deze zijn dan weer prima te behandelen. Wacht niet te lang met het contact opnemen met een van onze huidtherapeuten. Hoe groter de bultjes worden hoe lastiger de behandeling!