Schrijf je in voor het webinar over borstcorrecties

Klik hier

De kracht van combinatietherapieën

06 / 01 / 2021

Steeds vaker worden er verschillende lasers in een behandeling ingezet of wordt een peeling gecombineerd met een laser. Wat zijn daar nu de voordelen van, en wat is precies het effect als je verschillende werkingsmechanismen binnen een behandeling combineert?

Werking van een laser in de huid

Het licht van een laser reageert op een chromofoor in de huid zoals pigmenten in het haar of in de huid. Maar ook water en hemoglobine(bloed) zijn chromoforen. Een chromofoor wordt geabsorbeerd door het laserlicht en geeft daar selectief hitte aan af zonder omliggende weefselstructuren te veranderen of te beschadigen. In de kliniek werken wij bijvoorbeeld met een Nd:YAG-laser; dit is een vaatlaser die affiniteit heeft met hemoglobine waardoor couperose, beenvaatjes en andere bloedvaatjes behandeld kunnen worden.

Wanneer een combinatietherapie toe te passen

Bij een huid met meerdere behandelindicaties zoals een huid met rosacea, waarbij de huid ontstekingen, vaatjes en/of roodheid vertoont, is het sterk aan te raden om een combinatietherapie toe te passen. Bij het combineren van verschillende werkingsmechanismen binnen een behandeling is het belangrijk om te kijken welke mogelijke factoren een huidaandoening in stand houden of triggeren. Bij een rosaceavorm met ontstekingen en vaatjes is het van belang om zowel de vaatjes als de ontstekingen te behandelen, aangezien vaatjes weer nieuwe ontstekingen kunnen triggeren en andersom.

Het effect van een combinatiebehandeling

De keuze om eerst een peeling en dan een laser in te zetten, geeft een ander effect dan wanneer eerst de laser wordt ingezet en daarna de peeling volgt. Wanneer er eerst een peeling wordt ingezet wordt de huid doorlaatbaarder, waardoor de laserbehandeling effectiever wordt, omdat er een betere absorptie is gecreëerd. Indien de laserbehandeling als eerste wordt ingezet, versterkt dit de opname van de peeling door de warmte van de laser. Door een combinatietherapie toe te passen vergroot je het behandelresultaat. Zo kun je bijvoorbeeld een beter behandelresultaat bereiken bij de behandeling van pigmentvlekjes op de benen wanneer je eerst de dode huidcellen verwijdert met een peeling, waardoor je reflectie van het laserlicht voorkomt.

De voor- en nadelen van een combinatietherapie

Er zitten veel voordelen aan het ondergaan van een combinatiebehandeling. Dit zijn;

• Twee verschillende werkingsmechanismen kunnen elkaar versterken/ stimuleren
  • Het is efficiënter, waardoor er minder behandelingen nodig zijn
  • Je boekt meer resultaat in minder tijd
  • Combinatietherapieën zijn vaak goedkoper dan losse behandelingen

Enkele nadelen zijn dat de downtime langer duurt en er mogelijk na de behandeling tijdelijk meer zwelling, roodheid of kleurverschil in de huid te zien is.

Wil je meer informatie over de mogelijkheid omtrent combinatietherapieën? Maak dan een afspraak bij een van onze huidtherapeuten, zij vertellen je er graag meer over.