Schrijf je in voor het webinar over borstcorrecties

Klik hier

Alles wat je wilt weten over acne

Door Luca Geleedst - 25 / 07 / 2022

Acne is een huidaandoening waarbij de talgkliertjes verstopt of ontstoken raken. Deze ophoping van talg noemen we een mee-eter. Wanneer talg lang aanwezig blijft, ontstaat onder invloed van bacteriën een ontstekingsreactie. Dit geeft het klassieke beeld van een onderhuidse ontsteking met een wit kopje, ook wel een puistje genoemd. Acne komt veelvuldig voor op het gelaat, hals, decolleté en rug.

Hoe ontstaat acne?

Acne ontstaat in de puberteit wanneer talgklieren actief worden, dit gebeurt zowel bij jongens als meisjes. De acne bevindt zich dan voornamelijk op de T-zone (kin, neus en voorhoofd). Bij mannen stabiliseert het wanneer ze ouder worden, maar bij vrouwen kan het blijven schommelen. Dit komt door invloed van hormonen en uit zich meestal op de kin en kaaklijn.

Vormen van acne

Er zijn verschillende soorten acne. Hieronder een aantal van de meest voorkomende vormen.

• Acne vulgaris: De meest bekende vorm, namelijk de acne op puberleeftijd (jeugdpuistjes). Dit geeft het klassieke beeld van puistjes met witte kopjes op T-zone en decolleté en rug.
  • Acne conglobata: Een cystische acne, bestaande uit puistjes die in elkaar overvloeien, onderhuidse ontstekingen en bulten en cystevorming met pijnklachten.
  • Acne tarda: De volwassen acne, voornamelijk hormonaal. Bevindt zich meestal op de kin en kaaklijn.
  • Acne excoriée: Ook wel krabacne, waarbij acne in stand wordt gehouden door het veelvuldig knijpen, pulken en krabben aan de puistjes. Door het knijpen ontstaat zoveel druk en scheuren talgklieren aan de binnenkant, waardoor er weer opnieuw een ontstekingsreactie ontstaat.
  • Acne neonatum: Deze acne komt bij baby’s voor. Er ontstaan hele kleine witte bultjes die na enkele weken tot maanden vanzelf weer wegtrekken.
  • Acne solaire: Een veel voorkomende aandoening in de zomer, waarbij door gebruik van producten zoals zonnebrandcrème acne ontstaat.

Acne behandeling

Acne is vervelend en kan je erg onzeker maken, maar het is gelukkig goed te behandelen. Tijdens een consult bekijkt de huidtherapeut wat het probleem is en zal zij een uitgebreide huidanalyse doen. Op basis daarvan wordt er gezamenlijk een behandelplan opgesteld, gebaseerd op je huidomstandigheden. Vaak wordt gekozen voor een peeling of microneedling behandeling, of een combinatie hiervan. Daarnaast geeft de huidtherapeut je graag uitgebreid advies over de meest geschikte manier van huidverzorging en eventueel een aanpassing in voeding. Om de behandelresultaten optimaal te houden, is het goed om eens in de zoveel tijd de behandeling te herhalen en de huid te blijven onderhouden.

Acne littekens

Het kan zijn dat je een ernstigere vorm van acne hebt gehad, waar je misschien langere tijd last van had. Dit kan littekens hebben achtergelaten en dat is natuurlijk niet fijn. Afhankelijk van jouw wensen en huidstructuur kan de huidtherapeut kiezen voor een medium peeling (de TCA peeling), een microneedling behandeling of een co2 laserbehandeling. De littekens zullen hierdoor aanzienlijk minder diep en dus minder zichtbaar worden, en soms zelfs volledig verdwijnen.

Heb jij last van acne of acne littekens? Maak dan gerust een afspraak, onze huidtherapeuten helpen je graag verder!