Acne littekens verwijderen, is dat mogelijk?

03 / 06 / 2020

Ongeveer 90% van de mensen krijgt acne; dat geldt niet alleen voor pubers, maar ook voor volwassen. Vaak gaat acne gepaard met een geïrriteerde huid en pijnlijke onderhuidse ontstekingen. Als deze ontstekingen diep en hardnekkig zijn, kunnen bindweefselvezels beschadigen en mogelijk ook niet meer herstellen met als gevolg een glooiend huidreliëf en putjes in de huid.

Hoe ontstaan acne littekens?

Bij een ernstige vorm van acne laten diepe ontstekingen vaak littekenvorming achter. Ook door regelmatig puistjes zelf uit te knijpen, te krabben en te pulken aan de huid ontstaan acne littekens. Studies hebben verder aangetoond dat hoe ernstiger en hoe langer de ontstekingsprocessen bij acne verlopen, hoe groter de kans is op littekenvorming. De ontstekingen bij acne leiden op lange termijn niet alleen tot schade aan de talgklieren maar ook aan collageen, elastine, bindweefselcellen en bloedvaatjes.

Op welke manier kun je acne littekens voorkomen?

Wanneer je blijft rondlopen met acne en het onderliggende probleem niet aanpakt, bestaat een grote kans op blijvende weefselschade. Het is daarnaast essentieel om van puistjes en ontstekingen af te blijven, hoe moeilijk dat ook kan zijn. Acne kan op verschillende manieren worden behandeld, bij Velthuis kliniek passen wij vaak een laserbehandeling toe in combinatie met een salicylzuurpeeling. Ook wordt er gekeken naar welke huidverzorgingsproducten het beste werken en naar mogelijke andere triggers die acne veroorzaken. Wanneer de acne onder controle is en er geen nieuwe ontstekingen meer ontstaan, kan er gewerkt worden aan de huidstructuur.

Welke acne littekens heb ik?

Vaak worden rode en bruine vlekjes na een puistje verward met acne littekens. Dit noemen we ook wel post-inflammatoire hyperpigmentatie wat ontstaat na een oppervlakkige huidbeschadiging.

Er zijn verschillende soorten acne littekens zoals:

• Ice pick scars: deze littekens worden vaak gezien in het gezicht en zijn 1 tot 2 mm groot. De ‘putjes’ kunnen tot diep in de huid reiken en eindigen in een punt.
  • Rolling scars: Grote bandvormige ingezonken littekens
  • Boxcar scars: Ronde en ovale ingezonken littekens die vaak een U vormen.

Welke behandelmogelijkheden zijn er?

Afhankelijk van het soort acne littekens zijn er verschillende behandelmogelijkheden toepasbaar. Om een gladdere huidstructuur te realiseren is het noodzakelijk om de huid gecontroleerd te beschadigen zodat de huid wordt aangezet tot vernieuwing en collageen en elastine wordt aanmaakt. Dit kan bijvoorbeeld door chemische peelings in te zetten met als doel om de celdeling van de huid te versnellen. Ook kan microneedling acne littekens sterk verbeteren. Met behulp van fijne naaldjes worden er microkanaaltjes gemaakt, wat leidt tot een stimulatie van de celdeling en aanmaak van collageen en elastine. Bij ernstige acne littekens kan een ablatieve laser worden ingezet zoals de CO2 laser. Ablatief betekent dat de oude huid wordt vervangen voor een nieuwe door middel van gecontroleerde waterverdamping. De keuze voor een behandelmethode hangt af van de diepte van de littekens en je huidtype.

Weten welke behandeling het meest geschikt is voor jou? Boek nu een e-consult en de huidtherapeut vertelt je er alles over!