Hoe ontstaat rosacea?

18 / 11 / 2020

Hoe rosacea precies ontstaat, is erg complex en nog steeds niet volledig bekend. Bij deze huidaandoening is de barrièrefunctie van de bovenste huidlaag aangetast, waardoor de huid gevoeliger is voor invloeden van buitenaf. Deze externe factoren zorgen op hun beurt weer voor ontstekingsreacties in de huid. Er zijn dus bepaalde triggers die ervoor zorgen dat de klachten verergeren. Op welke triggers jouw huid reageert is per persoon verschillend.

Belangrijkste triggers van rosacea

• Klimaat en temperatuur
Rosacea is meestal het ergst in de winter. Vaak is er een verbetering te zien in de zomer, maar dit is niet altijd zo. Bij sommige mensen triggert zonlicht en warmte juist een aanval met roodheid. Waarschijnlijk zorgt de overgang van kou naar warmte (waardoor de bloedvaatjes van de huid verwijden) ervoor dat de rosacea erger wordt.

Voeding en alcohol
Alcoholgebruik zorgt voor een verwijding van de oppervlakkige bloedvaatjes in de huid, waardoor roodheid ontstaat. Ook gekruide of warme voedingsmiddelen zoals thee of soepen kunnen dit effect hebben.

Geneesmiddelen
Sommige geneesmiddelen zoals vaatverwijdende middelen, hormonen of corticosteroïden kunnen rosacea doen verergeren.

Stress en emoties
Woede, angst of schaamte zijn naast stress belangrijke factoren die voor opvlammende roodheid kunnen zorgen.

Overgevoeligheid voor huidverzorging
Het gebruik van veel soorten crèmes, reinigingslotions, shampoos en dergelijke kan huidirritatie veroorzaken. De huid lijkt dan weinig te verdragen en kan pijnlijk en branderig aanvoelen. Voorbeelden van irriterende ingrediënten in huidverzorgende producten zijn alcohol en menthol.

Om rosacea het beste onder controle te houden is het belangrijk om zoveel mogelijk triggers te voorkomen. Meer weten over deze aandoening en een mogelijke behandeling? Maak dan gerust een afspraak, wij helpen je graag verder!