Last van rosacea? Vind een passende behandeling bij deze huidziekte

15 / 10 / 2020

Rosacea is een chronische huidaandoening waarbij je last hebt van roodheid en zichtbare vaatjes in het gezicht. Daarbij kun je ook kleine bultjes en/of puistjes hebben, en soms zelfs nog grotere ontstekingen. Kenmerkend aan rosacea zijn de terugkerende aanvallen van ‘flare-ups’ (blozen), waarbij de roodheid in het gezicht verergert. Vooral vrouwen krijgen te maken met deze huidziekte, zo heeft één op de vijf vrouwen tussen de 30 en 50 last van rosacea.

De behandeling van rosacea

Omdat rosacea een chronische huidaandoening is, gaat deze helaas nooit volledig over. Het is wel mogelijk om door middel van de juiste huidverzorging, huidbehandelingen en het vermijden van triggers de rosacea onder controle te krijgen. Lees meer over deze triggers in ons eerdere blog. Afhankelijk van de klachten en het huidbeeld kunnen de verschillende kenmerken van rosacea behandeld worden. De huidtherapeut doet daarom eerst een uitgebreide huidanalyse. De roodheid, oppervlakkige vaatjes en ontstekingen kunnen we verminderen door een licht- en/of laserbehandeling. Hiervoor gebruiken we de Elite MPX laser; deze combineert een Nd:YAG laser en IPL. Soms wordt een laserbehandeling gecombineerd met een oppervlakkige peeling om ontstekingen in de huid te verminderen en de conditie te verbeteren.

Helpt een crème ook bij rosacea?

Zoals al eerder kort aangegeven, is goede huidverzorging zeker ook erg belangrijk. Het is van belang om parfum, geurstoffen en alcohol in je verzorgingsproducten te vermijden. Het beste kun je milde huidverzorgingsproducten gebruiken, dan heb je de grootste kans dat je huid dit verdraagt. Het is ook verstandig om crèmes te gebruiken met hogere concentraties antioxidanten (vitamine C en E), en ingrediënten die de huid herstellen, zoals Niacinamine en Allantoïne. Daarnaast is een veelvoorkomende behandeling bij rosacea het smeren met een crème met antibiotica (metronidazol) erin.

Resultaat na een rosacea behandeling

Twijfel je of jij ook last hebt van rosacea, of wellicht of een van onze behandelingen voor jou geschikt kan zijn? Bekijk dan eens onze voor/na foto’s voor verschillende resultaten. Je huid ziet er namelijk vaak direct rustiger en minder rood uit. Ook de ontstekingen zullen een heel groot deel verminderen. Na vier tot zes behandelingen is het resultaat meestal optimaal. Omdat deze huidziekte niet te genezen is, is het wel belangrijk om met regelmaat een onderhoudsbehandeling te nemen.

Heb jij rosacea? Maak dan gerust eens een afspraak bij een van onze huidtherapeuten. Wij zoeken graag samen met jou naar de meest geschikte behandelingen om je rosacea tegen te gaan!