Bloedblaasjes en bloedblaren; laten zitten of behandelen?

Door Devika Nandoe - 24 / 03 / 2022

Regelmatig zien wij het, een bloedvaatje op de lippen of kleine rode bloedblaasjes op het lichaam. Vaak vragen cliënten zich af of dit normaal en natuurlijk is of dat het verwijderd kan worden. Ook de vragen of een behandeling lang duurt en of het pijnlijk is om te verwijderen komen veel voorbij. Tijd om daar wat meer op in te zoomen.

Venous lake en Kersenwratjes, wat is het verschil?

Een gesprongen bloedvaatje op de lip noemen we ook wel een bloedblaar. De medische benaming hiervoor is ‘Venous Lake’. Het is een goedaardig bloedvatgezwelletje dat we vaker op de onderlip zien dan op de bovenlip, maar op beide lippen kan het voorkomen en in sommige gevallen zelfs elders op het gelaat. De kleur varieert van donkerpaars tot zwart en het is gelukkig niet pijnlijk. Een Venous lake ontstaat doorgaans door overmatige blootstelling aan Uv-straling. Als gevolg van de toegebrachte schade door deze Uv-straling verwijdt het bloedvaatje, welke vervolgens niet meer terug kan slinken.

Een bloedblaasje is weer net iets anders. De medische benaming voor deze (half)ronde kleine bultjes is ‘Angiomata Senilis’ of ‘Hemangiomata Senilis’. Het zijn kleine, niet-pijnlijke vaatgezwelletjes verspreid over het hele lichaam. De kleur van deze gezwelletjes is (kersen)rood, vandaar dat ze in de volksmond ‘Kersenwratjes’ genoemd worden. Tot op heden is het nog niet duidelijk waardoor deze kleine vaatgezwelletjes ontstaan. Mogelijk speelt erfelijke aanleg een rol.

Hoe worden deze vaatgezwelletjes behandeld?

Wel vaker denken mensen dat dit soort kleine kwaaltjes niet behandeld kunnen worden óf dat een mogelijke behandeling behoorlijk veel tijd in beslag zal nemen en erg pijnlijk is. Het tegendeel is waar. Wanneer de vaatgezwelletjes als cosmetisch storend ervaren worden, behandelen wij dit binnen Velthuis kliniek eenvoudig met de Elite MPX Nd:Yag vaatlaser. Met deze laser kunnen we vrijwel pijnloos en snel een vaatgezwelletje met warmtepulsen dichtbranden. Zowel een Venous lake als een kersenwratje verdwijnt doorgaans na de behandeling uit zichzelf.

Hopelijk hebben we je met deze uitleg wat meer inzicht kunnen geven in deze twee onschuldige huidaandoeningen. Stoor jij je ook aan vaatgezwelletjes? Maak dan gerust een afspraak bij een van onze huidtherapeuten, wij helpen je graag verder!