Wat is rosacea?

05 / 11 / 2020

Rosacea is een veelvoorkomende chronische huidaandoening waarbij er roodheid ontstaat in het gezicht.

Heb ik rosacea?

Vooral de wangen en de neus krijgen een rode kleur, en er zijn kleine uitgezette bloedvaatjes te zien. Daarnaast kunnen bultjes en puistjes ontstaan. Deze puistjes lijken misschien op acne, maar komen op latere leeftijd dan jeugdpuistjes voor. Rosacea komt namelijk het meeste voor bij vrouwen tussen de 30 en de 50 jaar, voornamelijk met een lichte huid. Er wordt soms ook gedacht aan de huidaandoening couperose, maar dit is niet juist, aangezien er bij couperose geen bultjes of puistjes ontstaan.

Kenmerkend voor rosacea zijn de terugkerende aanvallen waarbij de roodheid verergert en je last krijgt van blozen (ook wel flare-ups genoemd). De helft van de mensen die last heeft van deze huidaandoening, heeft ook oogklachten zoals ontstekingen van de oogleden, het hoornvlies of bindvlies. Symptomen hiervan zijn droge of pijnlijke ogen, tranende ogen of verminderd zicht. Rosacea is niet besmettelijk en niet bedreigend voor de gezondheid, maar kan wel heel vervelend zijn. De meeste cliënten ondergaan dan ook een behandeling omdat zij het cosmetisch storend vinden. Gelukkig is de huidaandoening wel goed te behandelen door onze huidtherapeuten, zodat deze er rustiger en minder rood uitziet.

Meer weten over deze aandoening en een mogelijke behandeling? Maak dan gerust een afspraak, wij helpen je graag verder!