De juiste zelfzorg om acne te behandelen tijdens quarantaine

15 / 04 / 2020

Veel mensen met acne gaan normaliter naar een kliniek of praktijk om dit te laten behandelen. Maar wat te doen nu je daar momenteel niet terecht kunt, terwijl je ten einde raad bent en al zoveel geprobeerd hebt? Je hoeft jezelf niet langer te verstoppen. Met deze zelfzorg tips kun je jouw acne huid onder controle krijgen!

Acne, hoe ontstaat het en wat zijn de oorzaken?

Onze talgklieren hebben een beschermende functie tegen infecties, bacteriën en voorkomen uitdroging van de huid. Talg, ook wel huidsmeer genoemd, wordt normaal door deze talgklieren afgescheiden. Onder invloed van hormonen kan de talgproductie toenemen, wat kan leiden tot acne. Daarnaast speelt een abnormale verhoorning van de huid ook een rol bij acne. De dode huidcellen stapelen zich op, waardoor de buitenste huidlaag verdikt en talg ophoopt in de talgklieren. In deze talgklieren bevinden zich bacteriën, die de talg omzetten in vetzuren. Door de opgehoopte talg en de irriterende vetzuren zet de verstopte talgklier follikel steeds verder uit en scheurt uiteindelijk open. De irriterende stoffen komen in de aangrenzende huid terecht en veroorzaken een ontsteking met als gevolg puistjes.

Naast inwendige factoren kunnen ook uitwendige factoren acné veroorzaken. Denk hierbij aan verkeerd gebruik van cosmetica, stress, voeding, leefstijl, zonlicht, droge en vochtige lucht of druk en wrijving. Ook bepaalde geneesmiddelen kunnen leiden tot acne.

Zelfzorg tips om acne te verminderen

• Gebruik milde huidverzorgingsproducten zonder parfum en alcohol
    De huid met acne is overgevoelig en snel geïrriteerd, en moet met liefde en aandacht behandeld worden. Vermijd daarom producten met parfum en gedenatureerde alcohol. Agressieve reinigingsproducten irriteren en drogen de huid uit, waardoor de huid juist alleen maar meer talg aanmaakt en acne verergert. Reinig daarnaast de huid niet vaker dan nodig, bij voorkeur ‘s ochtends en ‘s avonds.
  • Kies voor een exfoliant
    Regelmatig je huid scrubben of stomen verergert je acne. Een scrub bevat korreltjes die als het ware een laagje van de huid afslijpen en kunnen de beschermende functie van de huid aantasten. Kies daarom eerder voor salicylzuur, het meest effectieve cosmetische ingrediënt bij acne. Salicylzuur is een exfoliant dat een talgoplossende werking heeft en de verhoorning van de huid tegengaat. Bij milde acne is 1 tot 2% van dit exfoliant voldoende om mee-eters (comedonen) te behandelen. Een exfoliant gebruik je eerst om de dag, als dit goed gaat kun je het dagelijks gebruiken. Het product laat je op de huid zitten en hoef je niet af te spoelen.
  • Vermijd krabben en uitdrukken
    Hoe moeilijk het ook is, blijf met je handen uit je gezicht. Door krabben of uitdrukken verdwijnt je acne niet, maar komen er juist bacteriën en vuil bij. Hierdoor kan het wondje verder gaan ontsteken en zal het zich uitbreiden. Daarnaast ontstaan op deze manier ook littekens.
  • Gebruik minerale make-up
    Vloeibare make-up sluit de huid af, waardoor overmatig talg en dode huidcellen zich opstapelen en de kans op ontstekingen wordt vergroot. Minerale make-up sluit de huid niet af en laat de huid ademen, daarnaast geeft het een prima dekking als je puistjes wil camoufleren.
  • Kies de juiste voeding
    Zuivelproducten, vooral halfvolle en magere producten, zorgen voor een snelle stijging van je groeihormoon IGF-1. Als dit groeihormoon uit balans raakt, maakt je huid teveel huidcellen en talg aan. Ook teveel snelle suikers verergeren acne. Zuiverende, herstellende en beschermende voedingsmiddelen zijn onverzadigde vetten zoals vette vis, spinazie ( vitamine A) noten (zink), avocado of bessen.
  • Boek een beeldbelconsult
    Tijdens een beeldbelconsult bespreekt de huidtherapeut wat er binnen Velthuis kliniek mogelijk is omtrent de behandeling van acne. Denk hierbij aan hoog geconcenteerde salicylzuurpeelings die acne sterk verbeteren of laserbehandelingen die de bacterie ‘cutibacterium acnes’ te lijf gaan en de talgproductie remmen. Daarnaast helpen ze ook pigmentvlekjes en littekens minder zichtbaar te worden.