Acne, weg ermee!

31 / 07 / 2018

Vakantiefoto’s… net wanneer je een hele leuke foto van jezelf hebt gevonden, blijkt dat er allemaal puistjes of zelfs flinke ontstekingen zichtbaar zijn. Daardoor is de foto onbruikbaar, erg frustrerend! Vaak heb je al van alles geprobeerd, maar niks werkt. En het maar accepteren? Daar ben je nog niet aan toe. Wat kan er gedaan worden tegen acne?

Hoe ontstaat acne precies?

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de ene persoon er meer of minder last van heeft dan de ander. Hierbij kan er een onderscheid gemaakt worden tussen twee mogelijke oorzaken

• In de huid ontstaat er een abnormale verhoorning, voornamelijk in de bovenste huidlaag. Het gevoel van een droge huid komt door de buitenste huidlaag die  ‘verhoornd’ waardoor je allemaal kleine dode huidcellen op je huid heb zitten. Het gevolg hiervan is dat er een verhoogde talgproductie ontstaat, er ontstekingen aanwezig zijn en er een hoge concentratie bacteriën zich in de huid bevindt. Alles bij elkaar zorgt dit voor acné.
  • Niet alleen de huid zelf kan een oorzaak zijn voor het ontstaan van acne, maar ook factoren van buitenaf kunnen invloed hebben. Naast de erfelijke en hormonale verstoring kan voeding, gebruik van verkeerde cosmetica, maar ook stress invloed hebben op het ontstaan van acne.
Behandeling acne

Bij de behandeling van acne wordt er vooral gekeken naar de ernst van de acne. Acne kan in meerdere stadia voorkomen, waardoor er ook verschillende behandeltechnieken ingezet kunnen worden.

• De meest voorkomende behandeling is de salicylzuurpeeling. Salicylzuur heeft als eigenschap het vet (talg) op te lossen en de poriën te reinigen. Doordat salicylzuur op de eiwitten werkt, is dit verantwoordelijk voor de hechting van de huidcellen. Hierdoor laten de buitenste cellen los. Het bijkomende voordeel is dat salicylzuur een licht verdovend effect heeft waardoor je enkel een hele lichte tinteling zal ervaren.
  • Een ander middel dat ook ingezet kan worden, is de ND YAG laser. Deze laser doodt de bacteriën die de acne veroorzaken (propionibacterium acnes) en daarnaast vindt er een splitsing van het talg plaats in de vetzuren die ontstekingen veroorzaken. Hoe minder bacteriën, hoe minder ontstekingen. De ND YAG laser zal een verwarmend effect hebben op de huid waardoor het talg vloeibaarder wordt en er minder snel ontstekingen ontstaan.

Gemiddeld genomen zijn 6 tot 8 behandelingen met een interval van 2-3 weken voldoende. Na dit traject wordt geadviseerd om de behandeling om de 2 á 3 maanden ter onderhoud bij te houden om geen terugval te krijgen. Heb je last van acne en wil je weten welke behandeling het beste geschikt is voor jou? Kom dan gerust eens langs bij een van de huidtherapeuten voor een persoonlijk consultgesprek.